Rūpējoties par uzņēmuma labklājību, konkurētspēju un attīstības potenciālu, drošība atrodas vērtību skalas augšgalā. Lai arī biežāk uztraucamies par kiberdrošību, datu aizsardzību un nesankcionētiem piekļuves mēģinājumiem, savu uzdevumu pilda arī stratēģiska, plānota un ilgtermiņa fiziskās drošības risinājumu integrēšana uzņēmuma ikdienā. Taču nereti rodas jautājums – ar ko sākt? Kā izvēlēties apsardzes firmu, kuras ieguldījums un sniegto pakalpojumu efektivitāte atbilst samaksai un attaisno finansiālo kapitālu?
Diemžēl pašreizējā situācija apsardzes pakalpojumu iepirkumos liecina – visbiežāk tieši zemākā cena ir piedāvājuma izvēles kritērijs, tādējādi iepirkumos nereti uzvar apsardzes firmas, kuru pašmērķis ir niecīgas atdeves pārdošana par lētāku cenu, veicinot nelabvēlīgus apstākļus firmām, kuras ar godprātīgu darbu vēlas strādāt un pelnīt šajā nozarē. Lai uzsāktu paliekošas pārmaiņas un aicinātu kritiski aizdomāties par sava uzņēmuma ilgtspēju, izvēloties mērķtiecīgu, uz izaugsmi vērstu apsardzes pakalpojumu sniedzēju, kā arī noteiktu izdevīgāko piedāvājumu, Drošības nozares kompāniju asociācija (DNKA) izvirzījusi vērā ņemamus kritērijus[1].
Kas jāzina, izvēloties kādu no apsardzes firmām?
- Jāizvērtē reaģēšanas laiks (jeb laika posms no brīža, kad atskan trauksme, līdz mirklim, kad ekipāža ierodas notikuma vietā) – apsardzes darbiniekiem jāspēj savlaicīgi un operatīvi reaģēt, lai pēc iespējas ātrāk ierastos pie nostrādes detektora.
- Nozīme jāpiešķir arī attiecīgai kvalifikācijai – potenciālajam pretendentam jāuzrāda pēdējo trīs gadu apsardzes pieredze, kuras laikā vismaz trīs objekti līdzinās iepirkuma priekšmetā norādītajiem. Papildus jāsniedz ziņas par apsardzes pakalpojumu sniegšanas līgumu skaitu, ietverot līgumu termiņus, kopējo apsardzes darbinieku, kā arī uzņēmumu vai organizāciju skaitu. Apsardzes pakalpojumu sniegšanas licencē jābūt norādītiem apsardzes pakalpojumu veidiem (fiziskā un tehniskā apsardze, inkasācija), kurus tas drīkst sniegt atbilstoši apsardzes darbības licencēšanas noteikumiem[2]. Tāpat jānoskaidro, cik bieži apsargi tiek apmācīti un vai tiek organizētas arī speciālas apmācības.
- Jāparedz tehnoloģisko risinājumu pielietojums, kurš ļauj pasūtītājam monitorēt un sekot līdzi, vai apsardzes komersants pilda līgumā noteiktās saistības, piemēram, patrulē objektā, tādējādi veicinot pakalpojuma caurredzamību un paaugstinot vispārējo drošības līmeni. Monitoringa nolūkos var izmantot gan apgaitas kontroles sistēmas (ar vai bez videonovērošanas), gan dažādas viedtālruņu aplikācijas. Lai nodrošinātu nepārtrauktu pieejamību objektā notiekošajam, jāparedz pilnvērtīgas informācijas pieejamība par darbinieku paveikto arī tiešsaistē. Tāpat nedrīkst aizmirst par regulārām pārbaudēm (ne retāk kā piecas reizes mēnesī), pārliecinoties par darbinieku sertifikātu esamību, kā arī organizētām mācību trauksmēm.
- Jānoskaidro, vai uzņēmumā tiek izmantota kvalitātes nodrošināšanas sistēma, piemēram, ISO 9001:2008 apsardzes jomā vai atjauninātā versija ISO 9001:2015, kuras izvirzītās prasības ir vispārīgas un piemērojamas jebkāda veida un lieluma uzņēmumam neatkarīgi no sniegto produktu vai pakalpojumu klāsta. Šis standarts paredz, ka organizācijai jāizpilda un jādokumentē noteiktas obligātās prasības, tostarp dokumentu un pierakstu vadība, iekšējais audits, neatbilstoša produkta vadība, korektīvās un preventīvās darbības.
- Iegādājoties fiziskās apsardzes pakalpojumus, jāpārliecinās, ka tie ir nodrošināti ar trauksmes pogu, lai darbinieks nepieciešamības gadījumā varētu izsaukt palīdzību, un operatīvās ekipāžas atbalstu.
- Piesardzība vienmēr ir pirmajā vietā – jāizvēlas tāda apsardzes kompānija, kuras pamatvērtības ir uzticība un lojalitāte. Viens no veidiem, kā pārbaudīt kandidāta līdzšinējo profesionālo darbību un veikumu, ir rūpīgi izpētīt tā juridiskās saistības un oficiālo sūdzību vēsturi.
- Pieņemot darbā apsardzes pakalpojumu sniedzējus, ļoti svarīga ir attiecīgās firmas pieredze nozarē, kā arī vadības prasmes un ieinteresētība, jo tā būtiski ietekmēs pakalpojuma izpildes kvalitāti. Piesaistītie apsardzes darbinieki veiks savu darbu, taču rezultāts primāri būs atkarīgs no vadības kompetences un spējām. Jāpārliecinās, vai uzņēmuma un potenciālā pakalpojuma sniedzēja izpratne par tālāko darba organizēšanu, samaksas apmēriem, atvaļinājumu grafikiem un citiem nozīmīgiem aspektiem sakrīt un ir skaidri iezīmēts ceļš uz mērķu sasniegšanu. Pirms izdarīt izvēli, vēlams ieplānot privātu tikšanos ar potenciālajiem kandidātiem, kuras laikā apsardzes firmas pārstāvjiem jāsniedz jēgpilna konsultācija par uzņēmuma drošība stāvokli un sava ievirze par iespējamiem nākotnes uzlabojumiem.
- Lai palielinātu efektivitāti, jāņem vērā apsardzes pakalpojumu sniedzēja elastība un spēja pielāgoties dažādiem apstākļiem. Veiksmīgākie apsardzes uzņēmumi varēs nodrošināt visu nepieciešamo drošības vajadzību īstenošanai. Efektivitātes paaugstināšanai darba metodikā var iekļaut bruņota vai neapbruņota personāla, novērošanas kameru vai citu tehnoloģisko ierīču izmantojumu, kā arī reaģēšanas taktiku neparedzētās situācijās.
Jāatceras, ka uzņēmuma drošība nav sekundārs dienas kārtības punkts – lai tā veiksmīgi darbotos un sniegtu vēlamos rezultātus, nepieciešama detalizēta, precīza un apdomāta plānošana gan no uzņēmuma vadības, gan pakalpojumu sniedzējiem.
[1] https://www.iub.gov.lv/sites/iub/files/content/Skaidrojumi/dnka_ieteikumi_17082020.pdf
[2] https://likumi.lv/ta/id/271269-apsardzes-darbibas-licencesanas-noteikumi