Šonedēļ uzsāktajā mārketinga kampaņā britu izlūkdienests brīdinās 450 000 valsts ierēdņu un domubiedru organizācijās un akadēmiskajās aprindās par to, ka Lielbritānijas pretinieki rada fiktīvus tiešsaistes profilus, lai pievilinātu cilvēkus, kuriem pieejama kategorizēta un sensitīva informācija.
Mārketinga kampaņa kā brīdinājums
Mārketinga kampaņu ar nosaukumu “Domā ātrāk, nekā tava hipersaite” (Assume earlier than your hyperlink) koordinē Valsts infrastruktūras aizsardzības centrs (CPNI) – Lielbritānijas izlūkošanas uzņēmuma MI5 vadība, kas konsultē iestādes un uzņēmumus drošības aizsardzībā. Lai gan netiek sniegta sīkāka informācija par to, kuras starptautiskās atrašanās vietas vai sociālo mediju platformas radīja visvairāk satraukuma, Ķīnai ir gara vēsturiska pagātne, izmantojot LinkedIn, lai pievilinātu spiegošanas mērķus.
Ieņemot rekrutētāja lomu, ārvalstu spiegi ievilina savus mērķus individuālās konferencēs tādā vietā, kur tie varētu tikt pakļauti kukuļošanai vai šantāžai ar nolūku saņemt izlūkdatus.
LinkedIn platforma – informācijas iegūšanai
Pērn ASV tiesas zālē izskanēja ziņa, ka Diksons Jeo (Dickson Yeo), Džordža Vašingtona koledžas pasniedzējs, ir izmantojis LinkedIn, lai pievērstos ASV flotes un varas iestāžu personālam Ķīnas izlūkdienesta vārdā. Viņš izveidoja tiešsaistes sakarus ar štata nodaļas virsniekiem, bijušajiem flotes komandieriem, Pentagona darbiniekiem un idejiskajiem konsultantiem, lai nodotu informāciju uz Pekinu.
2019. gadā ASV notiesāja bijušo CIP virsnieku Kevinu Meloriju (Kevin Mallory) uz divdesmit gadiem cietumā par kara flotes noslēpumu un metožu nogādāšanu Ķīnas izlūkdienestā pēc tam, kad viņš vispirms tika savervēts platformā LinkedIn.
Apvienotās Karalistes iestādes ir piesardzīgas, runājot par Ķīnas spiegošanas aktivitātēm, baidoties no atriebības mēģinājumiem.
Lielbritānijas un Pekinas attiecībās aizvien līdzsvars
Lielbritānijas aizsardzības un drošības pārskats, kas tika publiskots pagājušajā mēnesī, skaidri parādīja, ka Lielbritānija attiecībās ar Pekinu turpinās īstenot līdzsvarošanas aktu. Attiecīgajā pārskatā Ķīna tika pieminēta tādēļ, ka šo lielvalsti var uzskatīt par valstisku draudu Apvienotās Karalistes finansiālajai drošībai, bet papildus tika uzsvērts, ka Lielbritānija turpinās īstenot dziļāku komerciālo saikni un nodrošinās vairāk ķīniešu valodas finansējuma.
Spiegošanas draudi
Raksturojot spiegošanas draudu apjomu, CPNI izteica vērtējumu, ka pēdējo 5 gadu laikā ārvalstu spiegi ir vērsušies pret 10 000 Lielbritānijas valstspiederīgo, un tas ir piesardzīgs novērtējums. CPNI papildus atzina, ka ievērojams daudzums šo cilvēku sākotnēji bija iesaistījušies spiegošanā.
Par spiegošanas mērķiem parasti kļūst iestāžu darbinieki ar augsta līmeņa drošības pielaidēm, kā arī pensionēti ierēdņi un cilvēki nevalstiskajā sektorā, kuriem ir pieeja kategorizētai un komerciāli svarīgai informācijai. Mārketinga kampaņa iesaka cilvēkiem būt piesardzīgiem attiecībā uz jaunākajiem kontaktiem, kuri izsaka darba piedāvājumus, kas izklausās pārāk labi, lai būtu patiesība, un mudina ziņot par aizdomīgiem gadījumiem savam darba devējam.
MI5 ģenerāldirektors Kens Makkalums (Ken McCallum) minēja, ka ļaunprātīgi profili kvalificētās tīmekļa vietnēs jau tiek izmantoti rūpnieciskā mērogā. Savukārt valdības galvenais drošības vadītājs Dominiks Fortescue (Dominic Fortescue) piebilda, ka attālinātā darba pieaugums pandēmijas laikā ierēdņus un citus cilvēkus ir padarījis īpaši uzņēmīgus pret spiegu uzbrukumiem tiešsaistē.
Kampaņa aicina būt uzmanīgiem
Mārketinga kampaņa tika pārbaudīta Lielbritānijā jau pirms trim gadiem, taču nu tā tiek uzsākta publiski. Lielbritānijas izlūkošanas partneri (ASV, Kanāda, Austrālija un Jaunzēlande) ir pieņēmuši un popularizējuši kampaņas “Assume earlier than your hyperlink” variantus, izmantojot CPNI izejmateriālus.
Novembrī, apstiprinot Kanberas mārketinga kampaņas sākumu, Austrālijas izlūkdienesta ģenerāldirektors Maiks Burgess (Mike Burgess) minēja, ka dažkārt spiegi piedāvā saistošas un vilinošas uzņēmējdarbības alternatīvas, tomēr to patiesais nolūks ir pētīt cilvēku noslēpumus un paņēmienus, kā arī rekrutēt upurus kā informācijas sagādniekus.
Laikā no pērnā gada janvāra līdz jūnijam LinkedIn reģistrācijas laikā likvidēja 33,7 miljonus viltotu profilu [1].
[1] https://www.ft.com/content/9348605f-1b4d-49e8-9505-838dab88fd5a