Divdesmit gadus pēc traģiskā 11. septembra terorisma draudi arvien ir klātesoši un pavisam reāli. Kaut gan šī diena uz mūžiem paliks pasaules atmiņā, gan drošības nozare, gan sabiedrība kopumā ir piedzīvojusi būtiskas pārmaiņas, kas liek pārvērtēt mūsu sagatavotību terorisma izpausmēm un jau savlaicīgi apzināt potenciālos riskus, lai uz tiem attiecīgi reaģētu. Viedokli par šodienas aktuālajiem izaicinājumiem, preventīvas rīcības soļiem un starpvalstu attiecībām pretterorisma jomā sniedz Valsts drošības dienests (VDD).
Pārmaiņas 20 gadu garumā
Kā informē VDD, kopš 2001. gada 11. septembra notikumiem ASV pretterorisma jomā pasaulē nozīmīgākās izmaiņas notikušas trīs virzienos: starptautiskā sadarbība, drošības pasākumi terorisma riska objektos un pretterorisma pasākumos iesaistīto dienestu reaģēšanas ātrums.
Starptautiskā sadarbība
Pirmkārt, pēc 2001. gada 11. septembra terora aktiem pieauga starptautiskā sadarbība pretterorisma jomā gan attiecībā uz identificētiem teroristiem un to grupām, gan veicamajiem pasākumiem teroristu darbības ierobežošanai, gan labo praksi pretterorisma pasākumu īstenošanā. Lai veicinātu starptautisko sadarbību terorisma apkarošanā, Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padome pieņēma vairākas dalībvalstīm saistošas rezolūcijas, kā arī pašas valstis veica izmaiņas ar pretterorisma jomu saistītajos normatīvajos aktos. Šo izmaiņu galvenais mērķis bija starptautiskā līmenī nodrošināt efektīvu informācijas apmaiņu par identificētiem teroristiem un to grupām, kā arī ierobežot terorisma finansēšanas un teroristu pārvietošanās iespējas.
Drošības pasākumi terorisma riska objektos
Otrkārt, pēc 11. septembra notika strauja ieviesto drošības pasākumu pilnveidošana objektos, kas potenciāli var kļūt par teroristu uzbrukuma mērķiem. Visbūtiskākās izmaiņas skāra lidostas, taču drošības pasākumi tikuši pilnveidoti arī kritiskās infrastruktūras objektos, cilvēku masveida pulcēšanās vietās un pasākumos.
Reaģēšanas ātrums
Treškārt, pieaugot teroristu uzbrukumu veikšanas ātrumam, par nozīmīgu prioritāti kļuvis arī atbildīgo dienestu un valsts iestāžu reaģēšanas ātrums teroristiska apdraudējuma gadījumā. Eiropas valstīs, kas saskaras ar nozīmīgāko terorisma apdraudējumu, liela uzmanība tikusi pievērsta atbildīgo iestāžu reaģēšanas spēju paātrināšanai, lai novērstu uzbrukumu maksimāli agrā tā īstenošanas stadijā un samazinātu potenciālo upuru skaitu.
Nozīmīgākie izaicinājumi terorisma apkarošanas jomā
Šobrīd VDD vērtējumā nozīmīgākie izaicinājumi starptautiskā līmenī ir saistīti ar islāmistu teroristu grupējumu Daesh un Al-Qaeda kaujas spēju ierobežošanu un darbības lokalizāciju, lai novērstu to iespējas iegūt kontroli pār teritoriju, kur apmācīt kaujiniekus un plānot uzbrukumus. Savukārt Eiropā nozīmīgākais ilgtermiņa izaicinājums ir radikalizētu personu identifikācija un to radīto draudu novērtēšana, veicot pasākumus, lai novērstu šo personu iesaistīšanos vardarbīgās aktivitātēs.
Tāpat kā pirms 20 gadiem, arī pašlaik nozīmīgs izaicinājums ir terorisma finansēšanas un teroristu pārvietošanās ierobežošana. Savukārt atšķirībā no situācijas pirms 20 gadiem patlaban nozīmīga loma ir arī internetam, kur ir pieejams liels apjoms gan teroristu ideoloģiskās propagandas, kuras iespaidā teroristu grupu atbalstītāji var iesaistīties uzbrukumu veikšanā, gan arī praktiskas pamācības ieroču un improvizēto spridzekļu izgatavošanā un uzbrukumu plānošanā. Šādu materiālu aprites ierobežošana arī turpmākajos gados būs viens no pretterorisma jomas prioritārajiem darbības virzieniem.
VDD cīņa ar terorisma draudiem
Valsts drošības dienests kā koordinējošā institūcija pretterorisma jomā ir izveidojis un uztur Latvijas pretterorisma sistēmu. VDD galvenā prioritāte pretterorisma jomā ir nodrošināt atbildīgo dienestu un institūciju gatavību reaģēt teroristiska rakstura apdraudējumu gadījumā. Lai to panāktu, VDD ir izstrādājis un atbilstoši aktuālajām tendencēm regulāri aktualizē rīcības plānus dažādu ar terorismu saistītu apdraudējumu gadījumiem, uzrauga terorisma riska objektu drošību, rīko mācības ar pretterorisma pasākumos iesaistīto dienestu piedalīšanos, kā arī veic citus preventīvus pasākumus. Tāpat viens no VDD darbības virzieniem ir identificēt personas ar radikāliem uzskatiem, novērtēt to radīto apdraudējumu un veikt atbilstošus pasākumus, lai novērstu šādu personu iesaistīšanos vardarbīgās aktivitātēs.
Preventīvas rīcības soļi. Pretterorisma sistēma
Viens no būtiskākajiem preventīvas rīcības elementiem ir pastāvīgi pilnveidot pretterorisma sistēmu, iesaistot valsts un pašvaldību institūcijas un citas juridiskās personas, nodrošinot iesaistīto partneru vienotu izpratni par pretterorisma preventīvajiem un reaģēšanas pasākumiem un koordinētu rīcību šo pasākumu laikā. Jau 2007. gadā VDD Latvijā izstrādāja terorisma draudu līmeņu sistēmu.
Terorisma draudu līmeņu sistēma nodrošina:
- savlaicīgu valsts, pašvaldību, juridisko personu un iedzīvotāju informēšanu (agrīno brīdināšanu) par potenciāliem terorisma draudiem;
- vienotus stratēģiskos pamatprincipus pretterorisma pasākumu plānošanai un īstenošanai;
- iespēju ieviest vienādas intensitātes drošības pasākumus, kas atbilst izsludinātajam terorisma draudu līmenim, un veikt to pastiprināšanu atbilstoši draudu līmeņa izmaiņām.
Nacionālais pretterorisma plāns
Pamatojoties uz ieviesto četru terorisma draudu līmeņu sistēmu, sadarbībā ar pretterorisma pasākumos iesaistītajām institūcijām 2008. gadā tika izstrādāts Nacionālais pretterorisma plāns, kas nosaka pretterorisma pasākumos iesaistīto institūciju veicamos preventīvos pasākumus atbilstoši četriem terorisma draudu līmeņiem. Izvērtējot terorisma draudu tendences Eiropā un pasaulē, Nacionālais pretterorisma plāns tiek aktualizēts reizi trīs gados. Šie pasākumi skar vairāk nekā 15 dažādas jomas un paredz vairāk nekā 20 institūciju rīcību pēc informācijas saņemšanas par potenciālu apdraudējumu. Ieviešot plānā minētos pasākumus, potenciālais apdraudējums var tikt novērsts, piemēram, potenciālie teroristi var tikt identificēti un to rīcība ierobežota pirms uzbrukuma veikšanas.
Tipveida pretterorisma reaģēšanas plāni
Gadījumiem, ja nepieciešams reaģēt uz jau notikušu uzbrukumu, VDD ir izstrādājis tam paredzētas procedūras – tipveida pretterorisma reaģēšanas plānus. Tipveida reaģēšanas plāni ir izstrādāti, lai nodrošinātu efektīvu un saskaņotu visu pretterorisma pasākumos iesaistīto dienestu un institūciju reaģēšanu ķīlnieku sagūstīšanas vai objekta sagrābšanas gadījumā atkarībā no notikumu norises vietas. Pretterorisma plāns “Objekts” paredz rīcību gadījumā, kad apdraudējums vērsts pret sauszemes objektiem, “Kuģis” nosaka reaģēšanu kuģu, ostu un ostas iekārtu apdraudējuma gadījumos, savukārt “Lidmašīna” – civilās aviācijas gaisa kuģu un objektu apdraudējumu gadījumā.
Terorisma draudu tendences pasaulē un Eiropā ir mainījušās, un jau kopš 2015. gada, kad Eiropa saskārās ar vēl iepriekš nepiedzīvotu islāmistu teroristu radīto uzbrukumu skaitu, ir novērotas izmaiņas teroristu darbības veidos – ķīlnieku sagūstīšanas operācijas vai uzbrukumus pret kritiskās infrastruktūras objektiem ir nomainījuši ātri uzbrukumi vietām, kur ikdienā pulcējas liels cilvēku skaits un kurās pārsvarā nav stingru drošības prasību vai režīmu, vai masu pasākumiem. Arī uzbrukumu metodes mainījušās – grūti iegūstamu automātisko šaujamieroču izmantošanu ir nomainījušas vienkāršākas uzbrukumu metodes, iebraucot ar transportlīdzekli cilvēku pūlī, veicot uzbrukumu ar aukstajiem ieročiem vai izgatavojot improvizētas sprāgstvielas.
VDD, neskatoties uz zemu terorisma draudu līmeni, seko līdzi aktuālajām tendencēm Eiropā un preventīvi izstrādā procedūras, tās arī pārbaudot mācībās, lai, saskaroties ar reālu apdraudējumu, valsts un pašvaldību institūcijas būtu gatavas efektīvi reaģēt, tādējādi iespējami samazinot apdraudējuma radītās sekas. Jau pirms vairākiem gadiem tika uzsākts darbs ar iesaistītajiem dienestiem un izstrādātas atbildīgajiem dienestiem saistošas vadlīnijas par rīcību gadījumos, ja īstenots teroristiska rakstura uzbrukums. Minētās vadlīnijas tika vairākkārtēji pārbaudītas pretterorisma mācībās (gan praktiskās jeb lauka mācībās, gan teorētiskās jeb “galda” mācībās) un uz mācību secinājumu pamata pilnveidotas, tam rezultējoties ar jauna pretterorisma plāna “Pūlis” izstrādi un apstiprināšanu Ministru kabinetā.
Darbs ar terorisma riska objektiem
Neatņemama pretterorisma preventīvo pasākumu sastāvdaļa ir terorisma riska objektu drošības nodrošināšana. Terorisma riska objektu drošība ir bijusi un saglabājas kā viena no augstākajām prioritātēm pretterorisma sistēmas uzturēšanā un pilnveidošanā. Ņemot vērā kritiskās infrastruktūras objektu nozīmi valstij un sabiedrībai svarīgu funkciju nodrošināšanā, ir izveidota sistemātiska pieeja, kādā valsts drošības iestādes koordinē dažādu fiziskās drošības pasākumu veikšanu, nodrošinot regulāru informācijas apmaiņu un citus pasākumus iespējamo risku samazināšanai.
Tāpat, kā jau iepriekš minēts, analizējot pēdējo gadu uzbrukumus Eiropā un pasaulē, arvien lielāku uzmanību dienesti pievērš objektiem un vietām, kur vienkopus uzturas liels iedzīvotāju skaits un nav iespējams nodrošināt pastiprinātus drošības pasākumus – cilvēku masveida pulcēšanās vietām. VDD sadarbojas ar cilvēku masveida pulcēšanās vietu pārstāvjiem un sniedz rekomendācijas dažādu drošības pasākumu pilnveidošanai un ieviešanai.
Pretterorisma mācības
Lai pārbaudītu pretterorisma pasākumos iesaistīto institūciju gatavību novērst terorisma draudus un veidotu koordinētu sadarbību seku likvidēšanas un novēršanas pasākumos, jau kopš 2006. gada VDD organizē nacionāla līmeņa pretterorisma mācības ar pilnu spēku izvēršanos, kurās simulē apdraudējumu atbilstoši terorisma tendencēm Eiropā un pasaulē. Tāpat regulāri sadarbībā ar valsts un pašvaldību iestādēm tiek organizētas tā saucamās “galda” jeb teorētiskās mācības, kurās tiek izspēlēti dažādi ar terorismu saistīti scenāriji.
Ņemot vērā izveidotajā pretterorisma sistēmā iesaistīto valsts un pašvaldību institūciju apjomu, VDD regulāri organizē informatīvos seminārus un apmācības sadarbības partneriem par pretterorisma sistēmu Latvijā, terorisma riska objektu drošību, terorisma draudu tendencēm, drošības pasākumu plānošanu un īstenošanu un citiem jautājumiem. Apmācības tiek organizētas arī izglītības iestādēm, apsardzes komercsabiedrību pārstāvjiem un citām juridiskām personām.