11.februārī visā Eiropas Savienībā atzīmēs vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112 dienu, kuras ietvaros arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) īstenos vairākas aktivitātes, lai veicinātu sabiedrības informētību par tālruņa numuru 112, uz kuru zvanot iespējams saņemt operatīvo dienestu palīdzību.
112 – ārkārtas palīdzības izsaukšanai, nevis uzziņām
Šogad, atzīmējot 112 dienu, VUGD papildus skaidro, kādās situācijas ir jāzvana un vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, bet kādos gadījumos ir jāvēršas pēc palīdzības pie citiem pakalpojumu sniedzējiem. VUGD apkopotā statistika liecina, ka vairāk nekā puse jeb 52% no pērn saņemtajiem zvaniem bija saistīti ar sadzīves problēmām, kuras risina komunālie dienesti, namu apsaimniekotāji vai komersanti, nevis operatīvie dienesti.
Vienotais ārkārtas palīdzības izsaukuma numurs 112 pieņem ziņojumus par vispārējo drošību un kārtību (ugunsgrēks, sprādziens, sagruvums), sabiedrisko kārtību (konflikti, huligāniskas darbības) un citiem likumpārkāpumiem, apdraudējumu cilvēku dzīvībai un veselībai. Zvanu centra dispečeri nepieciešamības gadījumā uz notikumu izsūta VUGD resursus vai veic ziņojuma pāradresāciju Valsts policijai (VP) vai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD).
Savukārt tādos gadījumos, kad, piemēram, bojāta durvju slēdzene, notikusi ūdens vada vai kanalizācijas avārija, ja mājās ir iemitinājušies insekti vai grauzēji, vai arī automobilis iestidzis dubļos, pēc palīdzības ir jāvēršas, zvanot uz citiem tālruņu numuriem vai uzziņu dienestu un jāvaicā pēc komunālo dienestu, namu apsaimniekotāju, deratizācijas vai citu pakalpojumu sniedzēju palīdzības.
Informatīvas nodarbības par 112
112 dienas kampaņas ietvaros VUGD piedāvās izglītības iestādēm informatīvas nodarbības, lekcijas un materiālus, lai izglītotu skolēnus par pareizu rīcību ārkārtas gadījumos un zvanīšanu uz tālruņa numuru 112. Lekcijās skolēniem atgādinās, kurās situācijās ir jāzvana uz 112 un kas jāsaka dispečerei, sazvanot ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru. VUGD priekšnieks Oskars Āboliņš uzsver, “ir būtiski atgādināt bērniem un jauniešiem arī par to, kas notiek, ja uz 112 tiek saņemts viltus zvans, kā arī – cik svarīgi ir nekavējoties paziņot par negadījumu, zvanot uz 112, nevis filmēt vai nofotografēt notiekošo”. Pērn VUGD piedāvāja lekcijas tiešsaistē un 112 dienas kampaņas laikā tika nolasītas 155 lekcijas un izglītoti vairāk nekā 5700 skolēnu. Ceram uz aktīvu sadarbību arī šogad!
112 Latvijā – 25. gadadiena!
Latvijā vienotais ārkārtas palīdzības izsaukumu numurs 112 darbojas 25 gadus (kopš 1997.gada). Piezvanot uz 112, iespējams sasniegt glābšanas dienestus – VUGD, VP, NMPD un Gāzes avārijas dienestu. 112 numurs ir sazvanāms 24 stundas diennaktī un zvans ir bez maksas. Piecos zvanu centros Latvijā kopumā strādā 107 dispečeri un dispečeru palīgi. Katru diennakti dežurē 13 – 19 dispečeri, kuri atbild uz vidēji 2400 – 2600 zvaniem ar dažādiem lūgumiem palīdzēt. 2021.gadā kopumā apstrādāti vairāk nekā 938 tūkstoši ienākošo 112 zvanu!