Google un Apple pēc valdību pieprasījuma visā pasaulē no saviem lietotņu veikaliem ir izņēmuši simtiem lietotņu, tādējādi radot reģionālas atšķirības mobilo lietotņu pieejamībā laikā, kad daudzu valstu ekonomikas kļūst arvien atkarīgākas no tām.
Pēdējos gados pēc Indijas valdības pieprasījuma mobilo tālruņu giganti ir izņēmuši vairāk nekā 200 Ķīnas lietotņu, tostarp tādas plaši lejupielādētas lietotnes kā TikTok. Līdzīgi pēc Krievijas valdības pieprasījuma uzņēmumi no Krievijas lietotņu veikaliem ir izņēmuši profesionālo kontaktu veidošanai nepieciešamo lietotni LinkedIn.
Tomēr piekļuve lietotnēm ir tikai viena problēma. Izstrādātāji arī reģionalizē lietotnes, t. i., rada dažādas versijas dažādām valstīm. Tas rada jautājumu, vai šo lietotņu drošības un privātuma iespējas atšķiras atkarībā no reģiona.
Ideālā pasaulē piekļuve lietotnēm un lietotņu drošības un konfidencialitātes iespējas būtu visur vienādas. Populārām mobilajām lietotnēm vajadzētu būt pieejamām, nepalielinot risku, ka lietotāji tiek izspiegoti vai izsekoti atkarībā no valsts, kurā viņi atrodas, jo īpaši ņemot vērā, ka ne visās valstīs ir stingri datu aizsardzības noteikumi.
Tika veikts pētījums, kurā izskatīja tūkstošiem populāru lietotņu pieejamību visā pasaulē un konfidencialitātes politikas 26 valstīs Google Play, Android ierīču lietotņu veikalā. Un tika atklātas atšķirības lietotņu pieejamības, drošības un privātuma ziņā.
Pētījums apstiprina ziņojumus par izņemšanu valdības pieprasījumu dēļ, bet tika atklātas arī daudzas atšķirības, ko ieviesuši lietotņu izstrādātāji. Tika konstatēti gadījumi, kad lietotnes ar iestatījumiem un informācijas atklāšanu pakļauj lietotājus lielākiem vai mazākiem drošības un privātuma riskiem atkarībā no valsts, kurā tās lejupielādētas.
Ģeogrāfiski bloķētās lietotnes
Pētījumā iekļautās valstis un viens īpašais administratīvais reģions ir atšķirīgi pēc atrašanās vietas, iedzīvotāju skaita un iekšzemes kopprodukta. To vidū ir ASV, Vācija, Ungārija, Ukraina, Krievija, Dienvidkoreja, Turcija, Honkonga un Indija. Iekļautas arī tādas valstis kā Irāna, Zimbabve un Tunisija, kurās ir grūti ievākt datus. Tika izpētītas 5684 pasaulē populārākās lietotnes, no kurām katra tika instalēta vairāk nekā 1 miljons reižu, no 22 populārākajām lietotņu kategorijām, tostarp grāmatas un uzziņu literatūra, izglītība, medicīna, kā arī ziņas un žurnāli.
Pētījumā tika konstatēts liels ģeobloķēšanas gadījumu skaits – 3672 no 5684 pasaulē populārām lietotnēm tika bloķētas vismaz vienā no 26 valstīm. Izstrādātāju veiktā bloķēšana bija ievērojami lielāka nekā valdību pieprasītā bloķēšana visās valstīs un lietotņu kategorijās. Tika konstatēts, ka visaugstākais bloķēšanas līmenis ir Irānā un Tunisijā, kur nav iespējams lejupielādēt tādas lietotnes kā Microsoft Office, Adobe Reader, Flipboard un Google Books.
Konstatēts, ka ģeogrāfiski bloķētās lietotnes pārklājas reģionālā mērogā. Pētījumā iekļautajās Eiropas valstīs – Vācijā, Ungārijā, Īrijā un Apvienotajā Karalistē – 479 no tām pašām lietotnēm bija ģeogrāfiski bloķētas. Astoņas no tām, tostarp Blued un USA Today News, tika bloķētas tikai Eiropas Savienībā. Arī Turcijā, Ukrainā un Krievijā vērojami līdzīgi bloķēšanas modeļi, turklāt Turcijā un Krievijā ir augsts virtuālo privāto tīklu lietotņu bloķēšanas līmenis.
Drošības un privātuma atšķirības
No pakalpojuma Google Play lejupielādētās lietotnes atšķīrās drošības un konfidencialitātes nodrošināšanas iespējām atkarībā no valsts. 127 lietotnes atšķīrās pēc tā, kam lietotnes drīkstēja piekļūt lietotāju mobilajos tālruņos, un 49 no tām bija papildu atļaujas, ko Google uzskatīja par “bīstamām”.
Trīs VPN lietotnes dažās valstīs nodrošina skaidru teksta saziņu, kas ļauj nesankcionēti piekļūt lietotāju saziņai. 118 lietotnēs dažās valstīs atšķīrās iekļauto reklāmu izsekošanas ierīču skaits – kategorijās “Spēles”, “Izklaide” un “Sociālās jomas”. Irānā un Ukrainā visvairāk palielinājās reklāmu izsekošanas ierīču skaits, salīdzinot ar visu valstu kopīgo bāzes rādītāju.
103 lietotņu konfidencialitātes politikās ir atšķirības atkarībā no valsts. Lietotāji valstīs, uz kurām neattiecas datu aizsardzības noteikumi, piemēram, GDPR ES un Kalifornijas patērētāju privātuma likums ASV, ir pakļauti lielākam privātuma riskam. Piemēram, 71 lietotnē, kas pieejama no Google Play, ir punkti par atbilstību GDPR tikai ES un CCPA tikai ASV. Divdesmit astoņās lietotnēs, kurās tiek izmantotas bīstamas atļaujas, tas nav minēts, lai gan Google politika to pieprasa.
Lietotņu veikalu loma
Lietotņu veikali ļauj izstrādātājiem mērķtiecīgi atlasīt lietotnes lietotājiem, pamatojoties uz dažādiem faktoriem, tostarp valsti un ierīces īpašajām funkcijām. Lai gan Google ir spēris dažus soļus, lai nodrošinātu sava lietotņu veikala pārredzamību, pētījums liecina, ka Google lietotņu ekosistēmas revīzijā ir trūkumi, no kuriem daži var apdraudēt lietotāju drošību un privātumu.
Iespējams arī tāpēc, ka dažās valstīs tiek ievērota lietotņu veikalu politika, arvien populārāki kļūst lietotņu veikali, kas specializējas konkrētos pasaules reģionos. Tomēr šajos lietotņu veikalos var nebūt atbilstošas pārbaudes politikas, tādējādi ļaujot lietotājos nonākt mainītām lietotņu versijām. Piemēram, valsts valdība var izdarīt spiedienu uz izstrādātāju, lai tas piedāvātu lietotnes versiju, kas ietver backdoor piekļuvi. Lietotājiem nav vienkārša veida, kā atšķirt izmainītu lietotni no neizmainītas.
Pētījumā ir sniegti vairāki ieteikumi lietotņu veikalu īpašniekiem, lai risinātu konstatētās problēmas:
- Labāk modulēt savas valsts mērķēšanas funkcijas
- Sniegt detalizētus pārskatāmības pārskatus par lietotņu izņemšanu
- Pārbaudīt, vai lietotnes atšķiras atkarībā no valsts vai reģiona
- Rosināt izstrādātājus nodrošināt pārredzamību par to, kāpēc viņiem ir nepieciešamas atšķirības
- Pašiem izvietot lietotņu privātuma politiku, lai nodrošinātu tās pieejamību, ja politika ir bloķēta noteiktās valstīs