Pēdējā laikā Valsts ieņēmumu dienestam (VID) medijos ir izskanējuši vairāki skaļi skandāli, kā piemēram, gandrīz divus mēnešus nepamanīja, ka Nodokļu un muitas policijas lietvedībā atrodas krimināllieta, kas ierosināta, pārkāpjot noteiktās procedūras. Pārkāpumus atklāja prokuratūra, nevis VID darbinieki. Kā arī šī gada oktobrī ir nācis gaismā, ka VID amatpersonas, iespējams, veicinājušas Latvijas vēsturē vērienīgākās narkotiku kravas ievešanu.
Sakarā ar augstākminētajiem VID korupcijas skandāliem, kas ir norisinājušies pēdējā laikā, “Par drošību!” vērsās VID un KNAB, lai noskaidrotu vairāk.
Kas un vai tiks mainīts, lai šādas lietas neatkārtojas?
VID Iekšējās drošības pārvalde (IDP) veica izmeklēšanu pret kādu no Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) kriminālprocesā iesaistīto bijušo VID amatpersonu un tās ģimenes locekļiem jau no 2021.gada beigām aizdomās par noziedzīgajiem nodarījumiem valsts ieņēmumu jomā. Pamatojoties uz šī kriminālprocesa materiāliem minētā amatpersona 2022.gada pavasarī tika atstādināta un vēlāk augustā atbrīvota no darba VID.
VID vadība apzinās riskus valsts pārvaldē un konkrēti Valsts ieņēmumu dienestā, ņemot vērā tā darbības specifiku. Tādēļ arī VID ir pirmā valsts pārvaldes iestāde, kas ieviesa visaptverošu riskos balstītu darbinieku pārbaudes sistēmu, sākot no pieņemšanas darbā un turpmāk ik gadu.
Skaidrojot radušos situāciju VID pārstāvis minēja: “Darbam pēdējo gadu laikā ir bijuši reāli rezultāti, ir atklāti un no darba iestādē atbrīvoti dažādus pārkāpumus izdarījuši darbinieki. Tas, ka korupcijas apkarošanas kontekstā tiek apspriesta situācija tieši VID, nozīmē nevis to, ka VID ir vienīgā valsts iestāde, kur šādi riski ir, bet gan to, ka VID ir sistēma, kā tos izskaust, un esam gatavi par to runāt.”
Kādu laiku atpakaļ tika veiktas VID amatpersonu rotācijas. Vai šādas rotācijas ir efektīvas cīņā ar korupciju un vai tādas varētu notikt arī tagad?
VID ierēdņi tiek pārcelti citos amatos, lai nodrošinātu labu pārvaldību. Rotācija tiek izmantota arī kā efektīvs preventīvs līdzeklis, lai mazinātu korupcijas riskus un pārāk ciešu korporatīvo saišu izveidošanos, kas var sekmēt darbinieku iesaistīšanos kādos noziedzīgos nodarījumos vai to atbalstīšanu. Pagaidām vēl nav plānots ieviest amatpersonu rotācijas. Šobrīd ir jāļauj KNAB un prokuratūrai darīt savs darbs, lai iespējami drīz uzsāktie kriminālprocesi tiktu izmeklēti un par vainīgiem atzītajiem darbiniekiem piemērots atbilstošs sods.
Vai problēmu palīdzētu atrisināt, ja VID darbiniekiem tiktu palielinātas algas?
Nenoliedzami, atbilstošam atalgojumam un citiem darba apstākļiem ir ļoti būtiska loma korupcijas risku mazināšanā. It īpaši attiecībā uz darbiniekiem, kuru ikdienas darbs ir saistīts ar noziedzīgu nodarījumu atklāšanu un izmeklēšanu finanšu un kontrabandas jomā. Taču vienlaikus ļoti svarīga ir darbinieku atbildība, godaprāts, lojalitāte valstij un darbam valsts pārvaldē, gatavība ievērot valsts pārvaldes un VID Ētikas kodeksa normas.
KNAB pārstāvis šo situāciju skaidroja, ka: “Kopumā KNAB atzinīgi vērtē VID profesionalitāti un veiktās darbības, lai mazinātu korupcijas riskus un izskaustu korupcijas gadījumus institūcijā. KNAB sadarbība ar VID Iekšējās drošības pārvaldi liecina, ka VID apzinās pretkorupcijas mehānismu ieviešanas un īstenošanas nozīmi. KNAB regulāri sadarbojas ar VID Iekšējās drošības pārvaldi, tostarp sniedzot rekomendācijas pretkorupcijas pasākumu ieviešanai. Tāpat KNAB gatavs sniegt atbalstu korupcijas novēršanā un apkarošanā, ja VID lūdz KNAB atbalstu.”
KNAB arī norādīja, ka korupciju nav iespējams izskaust pilnībā. Pretkorupciju mehānismu ieviešana ir samazinājusi korupciju un tās riskus, bet vēljoprojām pastāv iespējamība pretlikumību īstenošanai. Tieši tāpēc svarīga ir iespējamās kukuļošanas darījumā iesaistītās otras puses rīcība – nevis iesaistīties, bet gan ziņot.