Īrijas Datu aizsardzības komisija (DAK) uzliek Facebook īpašniekam 390 miljonu eiro naudas sodu pēc tam, kad ES noraidīja argumentu par datu izmantošanu personalizētu reklāmu virzīšanai. Marka Zuckerberga Meta impērijas biznesa modelis ir saņēmis triecienu pēc tam, kad tika pieņemts lēmums, ka tās juridiskais pamatojums lietotāju mērķtiecīgai atlasei ar personalizētām reklāmām ir pretrunā ES datu aizsardzības likumiem.
Kampaņu rīkotāji sacīja, ka šis solis varētu piespiest Facebook un Instagram īpašniekam pieprasīt lietotājiem “piekrist”, ka viņu dati tiek izmantoti mērķtiecīgām reklāmām.
Īrijas Datu aizsardzības komisija (DAK) ir piespriedusi Meta naudas sodu 390 miljonu eiro apmērā pēc tam, kad ES datu aizsardzības iestāde noraidīja uzņēmuma argumentu, ka lietotāji piekrīt saņemt reklāmas, kas balstītas uz viņu personas datiem, noslēdzot līgumu ar Meta sociālo mediju platformām, piekrītot lietošanas noteikumiem (terms & conditions)
Facebook un Instagram uzņēmējdarbības modeļa pamatā ir lietotāju profilu veidošana, pamatojoties uz viņu tiešsaistes aktivitātēm, kas ļauj reklamētajiem mērķtiecīgi atlasīt cilvēkus, izmantojot tādus datus kā viņu hobiji, patērētāju uzvedība un atrašanās vieta.
DAK sākotnēji atbalstīja Meta juridisko argumentu, ka līguma pieeja nepārkāpj ES Vispārīgo datu aizsardzības regulu (GDPR), taču trešdien tā paziņoja, ka tai ir jāievēro saistošie ieteikumi, ko sniegusi Eiropas Datu aizsardzības kolēģija (EDPB), kurā ietilpst visi ES privātuma regulatori.
Tomēr DAK, kurai ir reglamentējošas pilnvaras attiecībā uz Meta, jo uzņēmuma ES bāze atrodas Dublinā, piebilda, ka tā cenšas panākt tiesas nolēmumu pret vēl vienu EDPB prasību izmeklēt visas Facebook un Instagram datu apstrādes darbības.
Privātuma kampaņas grupa Noyb, kas bija iesniegusi sūdzības pret Meta, norādīja, ka šis iznākums ir milzīgs finansiāls trieciens uzņēmumam, kuram 2021. gadā 98% no 118 miljardu ASV dolāru apgrozījuma bija atkarīgs no reklāmas. Noyb priekšsēdētājs Makss Šremss sacīja, ka tagad Facebook un Instagram lietotājiem ES būs jājautā, vai viņi vēlas, lai viņu dati tiktu izmantoti reklāmām.
DAK ir devusi Meta trīs mēnešus laika, lai tā datu apstrādes darbības pielāgotu savam lēmumam, ar kuru tai tika uzlikts naudas sods 210 miljonu eiro apmērā par Facebook GDPR pārkāpumu un 180 miljonu eiro apmērā par Instagram pārkāpumu. Tā nesniedza sīkāku informāciju par to, kā Meta būtu jāievēro lēmums.
Uzņēmums Meta paziņojumā norādīja, ka pārsūdzēs šo lēmumu un uzskata, ka ir nepareizi, ka pēc DAK paziņojuma personalizētās reklāmas vairs nevar piedāvāt bez lietotāju piekrišanas.
“Šie lēmumi neliedz mūsu platformā izmantot mērķtiecīgu vai personalizētu reklāmu,” sacīja Meta. “Šie lēmumi attiecas tikai uz to, kādu juridisko pamatu Meta izmanto, piedāvājot konkrētas reklāmas. Reklāmdevēji var turpināt izmantot mūsu platformas, lai sasniegtu potenciālos klientus, attīstītu savu uzņēmējdarbību un radītu jaunus tirgus.”
Meta uz reklāmu balstītais uzņēmējdarbības modelis jau ir pakļauts spiedienam pēc tam, kad Apple ieviesa privātuma izmaiņas, kas paredzēja, ka lietotņu izstrādātājiem ir jāsaņem lietotāja atļauja izsekot viņa aktivitātēm tiešsaistē, lai viņam varētu piedāvāt personalizētas reklāmas.
Uzņēmuma akcijas pagājušā gada oktobrī kritās pēc drūmā peļņas ziņojuma, kurā uzņēmums norādīja uz reklāmas apjoma samazināšanos. Uzņēmums arī cenšas pārliecināt investorus par saviem miljardus dolāru vērtajiem ieguldījumiem metaverse – konceptā, kurā fiziskā un digitālā pasaule apvienojas ar virtuālās un papildinātās realitātes palīdzību.