2020. gadā Norvēģijas Patērētāju padome (NCC – Norwegian Consumer Council) iesniedza sūdzību Norvēģijas Datu aizsardzības iestādei pret iepazīšanās lietotni Grindr par Vispārīgās datu aizsardzības regulas (GDPR) pārkāpumiem. noyb ir palīdzējis NCC veikt juridisko analīzi. Norvēģijas Privātuma apelācijas padome (Personvernnemnda) paziņoja, ka tā apstiprina Norvēģijas Datu aizsardzības iestādes uzlikto naudas sodu aptuveni 5,8 miljoni eiro apmērā.
“Uz izsekošanu balstīta (surveillance-based) reklāma, kurā uzņēmumi komerciālos nolūkos vāc un koplieto personas datus, ir pilnīgi nekontrolējama. Mēs esam ļoti gandarīti, ka Norvēģijas Datu aizsardzības iestāde ir apņēmīgi izskatījusi mūsu sūdzību, un Norvēģijas Privātuma apelācijas padome ir skaidri apstiprinājusi, ka Grindr prakse dalīties ar sensitīviem personas datiem ar trešām pusēm ir nelikumīga,” saka Norvēģijas Patērētāju padomes digitālās politikas direktors Finns Mirstads.
Tas ir spēcīgs signāls visiem uzņēmumiem, kas iesaistīti komerciālajā uzraudzībā. Personas datu apmaiņa bez juridiska pamatojuma var radīt nopietnas sekas. Norvēģijas patērētāju padome aicina digitālās reklāmas nozari, kas ir atbildīga par masveida patērētāju izsekošanu un profilēšanu, veikt būtiskas izmaiņas, lai ievērotu patērētāju tiesības.
2020. gadā Norvēģijas Patērētāju padome iesniedza sūdzību pret Grindr. Sūdzības pamatā bija ziņojums “Out of Control”, kurā tika atklāts, kā lietotne vāc un koplieto sensitīvus personas datus par saviem lietotājiem ar vairākām komerciālām trešajām pusēm. Tās paturēja tiesības tālāk koplietot informāciju ar potenciāli tūkstošiem citu uzņēmumu, lai mērķtiecīgi izmantotu izsekošanā balstītas reklāmas.
Tuvas zināšanas par patērētāju vēlmēm un to, kad mēs visvairāk pakļaujamies manipulācijām, apdraud ne tikai patērētāju tiesības un tiesības uz privātumu, bet arī var radīt dramatiskas sekas sabiedrībai. Tas ir arī iemesls, kāpēc Norvēģijas Patērētāju padome un liela patērētāju un cilvēktiesību organizāciju grupa no visas Eiropas un Amerikas Savienotajām Valstīm ir aicinājusi aizliegt izsekošanā balstītas reklāmas.
“Lēmums ir ļoti svarīgs visai mobilo lietotņu ekosistēmai. Tas ir solis uz priekšu, lai izbeigtu mobilo lietotņu lietotāju nelikumīgu, nesankcionētu datu koplietošanu,” Ala Krinickytė, noyb privātuma juriste.