Uzņēmums Google ir paziņojis, ka tā lietotnes un pakalpojumi tagad būs “bez paroles pēc noklusējuma”, tādējādi cenšoties panākt, lai visi lietotāji pārietu uz ieejas atslēgām (passkeys).
Šis solis ir daļa no plašākas vienošanās tehnoloģiju nozarē. Jāatsakās no parolēm, kas tiek lietotas kopš 1960. gadiem, un jāpāriet uz drošāku un efektīvāku personas identitātes pārbaudes formātu.
Ieejas atslēgas apvieno kodu ar biometrisko informāciju, piemēram, pirkstu nospiedumu vai sejas atpazīšanu, tādējādi tos ir vieglāk atcerēties un grūtāk nozagt.
Google lietotnes, piemēram, YouTube, meklēšana (Search) un Maps, atbalsta jauno formātu pēc tam, kad tas pirmo reizi tika ieviests šā gada sākumā. Neskatoties uz to, ka tā ieviešana ir bijusi lēnāka, nekā gaidīts.
Tehnoloģiju gigants paziņoja, ka lietotāji tiek mudināti izmantot ieejas atslēgas, kas sakrīt ar kiberdrošības izpratnes veicināšanas mēnesi. Papildus Google apgalvoja, ka jaunā tehnoloģija ir ātrāka un drošāka.
“Tie ir par 40 procentiem ātrāki, nekā paroles un balstās uz kriptogrāfijas veidu, kas padara tos drošākus,” Google produktu vadītāji Šrirams Karra un Kristjans Brands rakstīja bloga ierakstā, skaidrojot šo soli.
“Mēs turpināsim mudināt nozari pārorientēties uz ieejas atslēgām, lai paroles kļūtu par retumu un galu galā novecotu.”
Google lietotāji, kuri vēl neizmanto piekļuves atslēgas, nākamreiz, kad pierakstīsies savā kontā, saņems uzaicinājumu to iestatīt.
Ieejas atslēgas jau ir ieviestas citās tiešsaistes platformās, tostarp eBay un Uber, jo tehnoloģiju nozare vēlas pilnībā atteikties no tradicionālajām parolēm.
“Mēs esam guvuši lieliskus rezultātus, ieviešot ieejas atslēgas visās mūsu lietotnēs, un aicinām visus lietotājus izmantot tās,” sacīja Uber vecākais inženierzinātņu direktors Ramsins Betjūsefs. “Galu galā tas ir abpusēji izdevīgi gan Uber, gan Uber klientiem.”
Uzņēmums Google, kas visās savās platformās pieskaita miljardiem lietotāju, atzina, ka jaunajām tehnoloģijām ir nepieciešams laiks, lai tās iedzīvotos. Tāpēc ir dota cilvēkiem iespēja uz laiku atteikties no piekļuves atslēgām un, ja iespējams, izmantot paroles.
Uzņēmums nav noteicis datumu, kad paroles tiks pilnībā atceltas, taču daži drošības eksperti apgalvo, ka to izmiršana ir neizbēgama.
Pāreju palīdz īstenot FIDO (Fast Identity Online) alianse, kas kopā ar Apple, Google, Microsoft un simtiem tehnoloģiju uzņēmumu strādā pie jaunā pieteikšanās standarta izstrādes.
“Pilnīga pāreja uz pasauli bez paroles sāksies ar to, ka patērētāji to padarīs par dabisku savas dzīves sastāvdaļu,” saka Alekss Simonss, kurš vada Microsoft Identitātes programmu pārvaldības komandu.
“Kopīgi strādājot kā kopiena visās platformās, mēs beidzot varam īstenot šo redzējumu un panākt ievērojamu progresu paroļu atcelšanā.”