Meta sociālajiem tīkliem – Facebook un Instagram – draud apjomīgi naudas sodi pēc tam, kad Eiropas Komisija otrdien sāka izmeklēšanu par to rīcību saistībā ar dezinformāciju no Krievijas un citām ārvalstīm.
Populārās tiešsaistes platformas tiek turētas aizdomās par prasību neievērošanu, lai ierobežotu nepatiesu ziņu izplatīšanu un koordinētu ārvalstu manipulācijas saskaņā ar bloka Digitālo pakalpojumu aktu. Par pārkāpumiem uzņēmumiem var tikt uzlikti naudas sodi līdz pat 6% apmērā no gada ieņēmumiem.
“Šī Komisija ir izveidojusi pasākumus, lai aizsargātu Eiropas pilsoņus no mērķtiecīgas dezinformācijas un manipulācijām, ko veic trešās valstis. Ja mums ir aizdomas par noteikumu pārkāpumiem, mēs rīkojamies,” paziņojumā presei sacīja Komisijas priekšsēdētāja Urzula fon der Leiena.
POLITICO jau iepriekš ziņoja par gaidāmajām izmeklēšanām, kas tiek veiktas saistībā ar brīdinājumiem par Krievijas iejaukšanās pieaugumu pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Tās notiks no 6. līdz 9. jūnijam, un tajās balsot gatavojas simtiem miljonu eiropiešu.
Francijas, Vācijas un Polijas Eiropas lietu ministri pirmdien brīdināja par mēģinājumiem manipulēt ar informāciju un maldināt vēlētājus. Valstu iestādes visā blokā pēdējos mēnešos norāda, ka ar viltus ziņu tīmekļa vietņu starpniecību, izmantojot tādus sociālo mediju platformas kā Facebook un X, ir atsāk ušās koordinētas operācijas, kurās tiek izplatīti pret ES un Ukrainu vērsti naratīvi.
Labi zināma Krievijas ietekmes kampaņa, ko dēvē par Doppelganger (“dubultnieku”), ir uzplaukusi Facebook, popularizējot Kremli atbalstošus naratīvus ar slēptām reklāmām, kas iegādātas, izmantojot viltus kontus.
Pēc ES līderu sanāksmes šomēnes Beļģija, kas pašlaik ir ES Padomes prezidentvalsts, tika iedarbināts krīzes mehānisms, kas iepriekš tika aktivizēts karu, piemēram, Krievijas iebrukuma Ukrainā, dabas katastrofu un sabiedrības veselības problēmu, piemēram, koronavīrusa pandēmijas, gadījumos. ES iestādes un dalībvalstis ceturtdien rīkos pirmo krīzes sanāksmi, lai risinātu ārvalstu iejaukšanos ES vēlēšanās.
Maldinošas reklāmas Facebook
Komisija otrdien paziņoja, ka Facebook un Instagram, iespējams, nepietiekami ierobežo maldinošu reklāmu, dezinformācijas kampaņu un koordinētu botu fermu izplatīšanos. ES amatpersonas arī norādīja, ka Meta platformas varētu tikt ļaunprātīgi izmantotas, lai izplatītos krāpšana un mākslīgā intelekta (MI) rīku radītas reklāmas.
Divas Eiropas Komisijas amatpersonas sacīja, ka Komisija bažījas par Meta nepietiekamo kontroli attiecībā uz tās platformā izvietotajām reklāmām. Tas padara to par “vieglu mērķi” Krievijas ārvalstu manipulācijām. Amatpersonas, kas informēja žurnālistus, otrdien runāja anonīmi kā ierēdņi.
Pētnieki atklāja, ka tūkstošiem prokrieviski noskaņotu reklāmu netika pārbaudītas – tā ir daļa no plašākas Meta nespējas kontrolēt reklāmdevējus, kas cenšas ātri sasniegt miljoniem lietotāju ārvalstīs.
ES amatpersonām ir aizdomas, ka Facebook un Instagram, iespējams, arī nelikumīgi ierobežo politiskā satura redzamību savās platformās, par to neinformējot lietotājus. Tas nozīmē, ka lietotāji var neapzināties, ka algoritms var vairāk ierobežot viņu ierakstus par sociāliem un politiskiem jautājumiem.
Komisija norādīja, ka platformas arī apgrūtina lietotāju iespējas ziņot par iespējami nelikumīgu saturu.
Amatpersonas ir arī nobažījušās, ka Meta ierobežo savu platformu ārējo kontroli, jo tā pakāpeniski pārtrauc izmantot CrowdTangle – rīku, kas reāllaika režīmā uzrauga populāro saturu, tostarp iespējamo dezinformāciju. Uzņēmumam būs piecas darba dienas, lai paskaidrotu, kā tas nodrošinās pietiekamu piekļuvi žurnālistiem, dezinformācijas ekspertiem un pētniekiem.
Gaidot ES vēlēšanas
Lai gan izmeklēšana, visticamāk, netiks pabeigta pirms ES vēlēšanām, amatpersonas ir pārliecinātas, ka viņu lēmums liks Meta un citām lielākajām sociālo mediju platformām pastiprināt centienus, lai cīnītos pret dezinformāciju. Viņi piebilda, ka oficiālās procedūras uzsākšana vēl vairāk pilnvaroja Komisiju pārbaudīt platformas, veicot reidus, algoritmu pārbaudes un ieviešot pagaidu pasākumus.
Meta ir ceturtais uzņēmums, pret kuru Komisija, kas piemēro šo likumu vairāk nekā 20 pasaules lielākajām tiešsaistes platformām, ir uzsākusi pārbaudes saskaņā ar Digitālo pakalpojumu aktu. Tas notika neilgi pēc tam, kad TikTok pagājušajā nedēļā atteicās no atlīdzības funkcijas, ko ES uzskatīja par “atkarību izraisošu”, pēc tam, kad tai draudēja darbības apturēšana. Komisijas redzeslokā ir arī AliExpress un X.
Tomēr nav skaidrs, vai Meta būs spiesta veikt nozīmīgas izmaiņas tuvāko nedēļu laikā. Neskatoties uz to, ka jau kopš decembra tiek veikta izmeklēšana saistībā ar nepatiesu ziņu izplatīšanu, dezinformācijas organizācijas turpina izcelt X kā tīklu, kurā tiek izplatītas nepatiesas ziņas.