Jauns pētniecības projekts ir atklājis, ka paplašinātā realitāte (AR) varētu būt ugunsdrošības apmācību nākotne, jo sākotnējie testi liecina par ievērojami labākiem apmācību rezultātiem salīdzinājumā pret tradicionālām apmācību metodēm.
Jaunzēlandes Massey universitātes projektā ir pierādīts, ka AR ir potenciāli saistošāks un iedarbīgāks mācību rīks, kā tradicionālās metodes. Novērots, ka dalībniekiem zināšanu līmenis samazinājās mazāk nekā tiem, kas izmantoja tradicionālās mācību metodes.
Projekta ietvaros tika izstrādāts AR prototips, kas ar austiņu komplekta palīdzību lietotājus iegremdē simulētā ugunsgrēka scenārijā. Dalībnieki no virtuāla ugunsdzēsēja saņem pamācību soli pa solim, kā pamest degošu ēku, integrējot scenāriju reālajā vidē.
Pēc prototipa izstrādes un testēšanas vadošais pētnieks Dr. Daniel Paes un viņa komanda veica pētījumu, kurā piedalījās divas grupas: viena tika apmācīta, izmantojot AR, bet otra – ar tradicionālo video metodi. Abas grupas tika pārbaudītas, ņemot vērā vairākus mācību rezultātu rādītājus, un AR apmācības grupa uzrādīja labākus rezultātus visās galvenajās jomās, tostarp noturīgu motivāciju, lielāku pārliecību par savām spējām un labāku apgūtās informācijas saglabāšanu.
“Mēs atklājām, ka, lai gan zināšanu līmenis bija līdzvērtīgs, AR apmācība bija efektīvāka, nodrošinot pašvērtību un iekšējo motivāciju, kas ir svarīgi faktori mācību sniegumam. Visinteresantākie bija rezultāti, kas tika novēroti turpmākajos novērtējumos četras nedēļas pēc mācībām, kur tie, kas mācījās ar AR, informāciju pārzināja labāk. Tas parādīja, ka cilvēki, izmantojot AR apmācību, biežāk saglabā zināšanas,” stāsta Dr. Paes.
AR apmācītie dalībnieki ziņoja par ievērojamu motivācijas pieaugumu pēc apmācības. Tas bija gandrīz par 100% augstāks, nekā otrai grupai. Tāpat arī četras nedēļas pēc apmācībām viņiem saglabājās pārliecība par savām zināšanām, kamēr otrai grupai tā bija samazinājusies.
Dr. Paes stāsta, ka pētījums sekmīgi risināja dažus no pašreizējo apmācības metožu ierobežojumiem izmantojot jauno tehnoloģiju priekšrocības.
“Mūsu mērķis bija noteikt AR kā ugunsdrošības apmācības rīka dzīvotspēju. Rezultāti parādīja, ka AR ir lietderīgi izmantot kā rīku šādās situācijās ne tikai tāpēc, ka ar to ir jautri spēlēties, bet arī tāpēc, ka skolēni mācās darot un iemācās dzīvībai svarīgu informāciju.”
Lai gan šajā jomā tradicionāli dominē virtuālā realitāte (VR – Virtual reality), paplašinātā realitāte piedāvā ievērojamas priekšrocības, jo īpaši tās daudzpusību un pielāgošanās iespējas.
“Atšķirībā no VR, kas ierobežo lietotājus iepriekš izstrādātā un pilnībā virtuālā vidē, AR iekļaujas esošajā vidē un veicina reālistiskāku un intuitīvāku mācību pieredzi, pielāgojoties lietotāju kognitīvajiem procesiem. Mūsu izstrādātais prototips ir pilnībā pielāgojams, un to var izmantot jebkurā ēkā, padarot to par mobilo mācību sistēmu,” saka Dr. Paes.
Dr. Paes stāsta, ka nākamais šī projekta solis būs AR prototipa pilnveidošana, lai optimizētu tā interaktīvās un atgriezeniskās saites funkcijas.
“Vēl ir jāveic turpmāki uzlabojumi, taču jau tagad tā pārspēj tradicionālās video apmācību metodes. Mūsu mērķis ir panākt šīs metodes un tehnoloģijas plašu ieviešanu un sadarbību ar drošības uzņēmumiem un ugunsdrošības organizācijām visā pasaulē, lai uzlabotu cilvēku drošību ārkārtas situācijās ugunsgrēka gadījumā.”
Pētījums publicēts žurnālā Automation in Construction, un tam var piekļūt šeit