Drošībnieku spēja pārliecināt vadību par drošības vērtību ir galvenā prioritāte, kad runa ir par drošības budžeta saglabāšanu un palielināšanu. Daudzi drošības profesionāļi ir mēģinājuši sniegt valdei organizācijas specifiskus rādītājus, piemēram, notikušos incidentus, papildinot datus ar reģionālajiem noziedzības rādītājiem un kā argumentāciju izmantojot citu organizāciju un drošībnieku pieredzi.
Viss parasti ir kārtībā un drošībai budžets tiek atvēlēts, līdz iestājas recesija vai tiek pieņemts jauns finanšu direktors (CFO), kurš pieprasa datus un rādītājus, lai pamatotu drošības dienesta budžetu.
Neordinārā domāšana un iespēju meklēšana, lai korporatīvo drošību izvestu ārpus tās tradicionālajām robežām, var palīdzēt pārveidot drošības programmas no izmaksu centra par izmaksu neitrālu un tālāk – jā, pat par peļņas centru. Tomēr, lai tas notiktu, drošības direktoram (CSO) ir nepieciešami daži instrumenti, lai veiksmīgi veiktu šo soli.
Vadīt ar biznesa domāšanas veidu
Lai drošību no izmaksu centra padarītu par peļņas ģeneratoru, CSO ir jāiegulda līdzekļi sava departamenta darbības jomas paplašināšanā. Ļoti veiksmīgas drošības organizācijas ir organizējušas un sekmīgi pārveidojušas drošību no izmaksu centra par izmaksu neitrālu centru un pat tālāk. Ekonomiskās krīzes laikā 2008. gadā drošības vadītāji saprata, ka ar izvairīšanos no zaudējumiem, zaudējumu novēršanu, zaudējumu mazināšanu un tamlīdzīgiem pasākumiem nepietiek, lai attaisnotu drošības budžetu, nemaz nerunājot par jebkādiem budžeta pieaugumiem.
CSO vispirms ir jānosaka, kā viņu budžets ir salīdzināms ar nozares budžetu. Datus mēģiniet atlasīt no citiem līdzīgiem uzņēmumiem vai organizācijām un, kas atbilst finanšu direktora standartiem. Ja drošības budžeta procentuālā daļa ir tāda pati vai mazāka nekā līdzvērtīgiem uzņēmumiem, visticamāk, tas ir labi vērtējams. Tomēr, ja budžets ir lielāks, izpētiet, kāpēc un ko var darīt, lai noteiktu vai izskaidrotu drošības programmas ietekmi. Labs finanšu direktors lūgs salīdzinājumus un pieprasīs paskaidrojumus par neatbilstībām. Pārāk bieži CSO veltīs vairāk pūļu un laika, cenšoties pamatot pašreizējo budžetu, nevis koncentrēsies uz drošības ieņēmumu palielināšanu.
Ko tad CSO var darīt, lai drošību no izmaksu centra padarītu par izmaksu ziņā neitrālu centru vai pārvērst to peļņā?
Drošības jomas vadītāji, kas īsteno efektīvu programmu, ievēro nozares standartus, drošību pamato ar datiem un pamatotiem argumentiem un kuriem ir organizācijas atbalsts, var izmantot zemāk aprakstītos piemērus, lai padarītu savu drošības pozīciju par budžeta neitrālu vai pelnošu.
Pārskatiet drošības piegādātāju līgumus
Tāpat kā izmeklēšana, arī drošības vērtības palielināšana sākas ar plānu (PLAN) – sagatavošanās (planning), izziņa (learning), analīze (analyze) un paziņošana (notifying).
Pēc vairāku mēnešu darba kāds telekomunikāciju uzņēmuma CSO izmantoja izveidotās attiecības, lai uzzinātu, kurās nodaļās ir potenciālie zaudējumi, un atklāja, kur ir iespējas nodrošināt un atgūt ieņēmumus.
CSO sāka savā nodaļā. Tika izvērtēti līgumi ar tehnisko sistēmu uzstādītājiem, apkalpotājiem un apsardzes pakalpojumu sniedzējiem. Visiem trim pakalpojumu sniedzējiem bija kopīgs fakts, ka līgumi bija atjaunoti vairākas reizes un attiecības pastāvēja 18 gadus. PLAN analīzes komponentā tika noteikts, ka katrā drošības pakalpojumu sniedzēju kategorijā, tostarp esošajiem pakalpojumu sniedzējiem, jāveic tirgus izpēte vismaz ar 3-5 piegādātājiem.
Pēc piedāvājumu salīdzināšanas CSO konstatēja, ka visās trijās kategorijās esošo drošības pakalpojumu sniedzēju piedāvājumi bija vidēji par 64 % augstāki nekā pārējo piegādātāju piedāvājumi. Pašreizējo pakalpojumu sniedzēju pieprasītie 6 700 000 EUR izdevumi gadā bija par 2 284 000 EUR lielāki nekā tirgus vērtība par tiem pašiem pakalpojumiem. Šajā gadījumā CSO izbeidza visu trīs pašreizējo pakalpojumu sniedzēju līgumus un izvēlējās jaunus piegādātājus. Veicot analīzi, tika atklāts, ka iepriekšējam CSO bija izveidojušās personiskas attiecības ar piegādātājiem un ka šīs attiecības bija aizēnojušas viņa labas uzņēmējdarbības praksi.
Izmeklē zaudējumus ārpus drošības
Kad CSO bija pabeidzis savas nodaļas pārbaudi, viņš sāka meklēt citas jomas, kurās ir iespējas. Pirmā pieturvieta bija būvniecības departaments, kas izmeklēja pazemes optisko šķiedru līniju bojājumus, kuri regulāri radās departamenta lielā darba apjoma dēļ.
Kad rakšanas darbu dēļ tika pārrauta optiskā šķiedru līnija, būvnieku komanda veica izmeklēšanu, lai noteiktu vainu. 90% gadījumu par optisko šķiedru līniju bojājumiem bija vainojams vai nu pazemes lokalizācijas uzņēmums, kas ar izsmidzināmo krāsu marķēja zemi, lai norādītu, kur atrodas zemē ieraktā līnija, vai arī ekskavators, kurš, iespējams, nebija rakšanas darbus veicis pareizajā vietā vai arī neņēma vērā krāsas marķējumu.
Izziņas (learning – PLAN) procesā drošības komanda konstatēja, ka būvnieki vai nu neiekasēja maksu par bojājumiem, vai arī atlīdzināja zaudējumu izmaksas par centiem. Gada laikā optisko šķiedru un kabeļu līniju bojājumi sasniedza vairāk nekā 6 miljonus eiro, bet iekasēšanas līmenis labākajā gadījumā bija tikai 10% no šīs summas.
Šajā gadījumā CSO veica stipro un vājo pušu, iespēju un draudu (SWOT) analīzi un pēc tam lobēja finanšu direktoru, lai viņš uzņemtos šo funkciju. Izmeklēšanas un iekasēšanas funkcija saistībā ar šķiedru un kabeļu bojājumiem tika pievienota drošības nodaļas atbildībai.
Pateicoties spēcīgiem izmeklētājiem, kas vadīja šīs lietas, sešu mēnešu laikā piedziņa palielinājās līdz 50 % no visiem zaudējumiem un 18 mēnešu laikā – līdz 91 %. Kas rezultātā noveda līdz 5 460 000 EUR atgūšanas gadā.