Vairāk nekā ducis pasaules lielāko tehnoloģiju uzņēmumu saskaras ar vēl nepieredzētu juridisko kontroli. Eiropas Savienības plašais Digitālo pakalpojumu akts (DSA – Digital Services Act) nosaka jaunus noteikumus par satura moderēšanu, lietotāju privātumu un pārredzamību.
Šobrīd virknei interneta gigantu, tostarp Meta (META.O) Facebook un Instagram platformām, Apple tiešsaistes App Store un dažiem Google (GOOGL.O) pakalpojumiem, ES būs jāievēro jauni pienākumi. Piemēram, jānovērš kaitīga satura izplatīšana, jāaizliedz vai jāierobežo noteiktas lietotāju mērķēšanas prakses un jādalās ar dažiem iekšējiem datiem ar regulatoriem un saistītajiem pētniekiem.
ES tiek uzskatīta par pasaules līderi tehnoloģiju regulējuma jomā, un drīzumā tiks pieņemti vēl plašāki tiesību akti, piemēram, Digitālā tirgus akts (Digital Markets Act) un Likums par mākslīgo intelektu (AI Act). Bloka panākumi šādu tiesību aktu īstenošanā ietekmēs līdzīgu noteikumu ieviešanu visā pasaulē.
Tomēr pētnieki ir izvirzījuši jautājumus par to, vai šie uzņēmumi ir darījuši pietiekami daudz, lai attaisnotu likumdevēju cerības.
Pagaidām noteikumi attiecas tikai uz 19 lielākajām tiešsaistes platformām – tām, kuru lietotāju skaits ES pārsniedz 45 miljonus. Tomēr no februāra vidus tie attieksies uz dažādām tiešsaistes platformām neatkarīgi no to lieluma.
Jebkuram uzņēmumam, kas pārkāpj DSA noteikumus, draud naudas sods līdz pat 6% apmērā no tā globālā apgrozījuma, un atkārtotiem pārkāpējiem var tikt aizliegts darboties Eiropā vispār.
Reuters lūdza katru uzņēmumu, kas izraudzīts saskaņā ar DSA, apspriest veiktās izmaiņas. Lielākā daļa norādīja uz publiskiem bloga ierakstiem par šo jautājumu, atsakoties sniegt sīkākus komentārus, vai arī vispār neatbildēja.
Divi no uzņēmumiem, kas tika izraudzīti priekšlaicīgai regulēšanai – e-komercijas gigants Amazon (AMZN.O) un Vācijas apģērbu mazumtirgotājs Zalando (ZALG.DE) – pašlaik tiesā apstrīd to iekļaušanu sarakstā.
Stresa Tests
Pēdējo mēnešu laikā Eiropas Komisija paziņoja, ka tā ir piedāvājusi 19 platformām veikt DSA “stresa testus”.
Šādos testos tika vērtēts, vai šīs platformas spēj atklāt, novērst un mazināt sistēmiskos riskus, piemēram, dezinformāciju, teica Komisijas pārstāvis.
Šādos testos ir piedalījušās vismaz piecas platformas – Facebook, Instagram, Twitter, TikTok un Snapchat. Katrā no tiem Komisija norādīja, ka, lai sagatavotos DSA, ir nepieciešams papildu darbs.
Kad šie noteikumi stājās spēkā, bezpeļņas organizācijas Eko publicētais pētījums liecina, ka Facebook joprojām apstiprina tiešsaistes reklāmas ar kaitīgu saturu.
Organizācija iesniedza apstiprināšanai 13 reklāmas ar kaitīgu saturu, tostarp vienu, kas kūdīja uz vardarbību pret imigrantiem, un otru, kas aicināja nogalināt, kādu ievērojamu Eiropas Parlamenta (EP) deputātu.
Eko teica, ka Facebook 24 stundu laikā apstiprināja astoņas no iesniegtajām reklāmām un piecas noraidīja. Pētnieki izdzēsa reklāmas, pirms tās tika publicētas, tāpēc neviens Facebook lietotājs tās neredzēja.
Atbildot uz Eko pētījumu, Meta norādīja: “Šis ziņojums ir balstīts uz ļoti nelielu reklāmu izlasi, un tas nav reprezentatīvs attiecībā uz reklāmu skaitu, ko mēs katru dienu pārbaudām visā pasaulē.”
Sarežģīts bizness
Lai gan neviens no sarakstā iekļautajiem uzņēmumiem nav paziņojis, ka neievēros DSA, Amazon un Zalando ir apstrīdējuši savu iekļaušanu sarakstā.
Jūlijā Amazon vērsās Luksemburgas bāzētajā Vispārējā tiesā, kas ir otrā augstākā tiesa Eiropā, apgalvojot, ka lielāki konkurenti šajās valstīs nav norādīti.
Tā joprojām ir ieviesusi vairākas jaunas funkcijas, kas ir daļa no DSA atbilstības programmas, piemēram, jaunu kanālu ieviešana, kurā lietotāji var ziņot par nepareizu produktu informāciju.
Modes apģērbu mazumtirgotājs Zalando uzsāka līdzīgu tiesvedību, apgalvojot, ka, tā kā tikai 31 miljons ikmēneša aktīvo lietotāju ir iepirkušies no trešo pušu pārdevējiem tā platformā, tas neatbilst 45 miljonu lietotāju slieksnim.
“Drīzumā kļūs skaidrs, vai kāds no izraudzītajiem uzņēmumiem ir ignorējis savus juridiskos pienākumus”, sacīja Kingslijs Heiss, advokātu biroja Keller Postman datu un privātuma tiesvedības nodaļas vadītāja.
“Šo pienākumu izlīdzināšana būs sarežģīts uzdevums jebkurai platformai ar lielu lietotāju bāzi.”