Ne vienmēr spējam izsekot katram bērna solim un darbībai, tāpēc noteikti vērts ieguldīt laiku sarunā par to, kā sevi pasargāt, atrodoties uz ceļa. “Par drošību!” komanda aicina vecākus mācīties kopā ar atvasēm un atgādināt viegli iegaumējamus, bet noderīgus padomus, lai pirmā pieredze ceļu satiksmē nebeigtos ar nepatīkamiem starpgadījumiem.
Dati nemelo
Kā liecina apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” sniegtā informācija, ceļu satiksmes negadījumos cietušo bērnu skaits ik gadu pieaug, un “BALTA “vidēji gadā izmaksā apdrošināšanas atlīdzības par vairāk nekā 120 gadījumiem, kur ceļu satiksmes negadījumā cietis cilvēks.Lai aktualizētu drošības jautājumu un izglītotu gan bērnus, gan vecākus, aizvadītā gada maijā uzņēmums, sadarbojoties ar Valsts policiju, Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) un nodibinājumu “Centrs Dardedze”, kampaņas “Traki droša vasara” ietvaros izveidoja izglītojošu testu, kuru izpildīja vairāk nekā 12 000 ģimeņu. Diemžēl testa rezultāti apliecināja – ceļu satiksmes drošība ir vājais punkts vecāku un bērnu zināšanās par drošības jautājumiem.
Analizējot nelaimes gadījumu atlīdzību pieteikumus, novērots, ka ceļu satiksmē gūtās traumas bērniem var būt pat ļoti nopietnas un ilgstoši ārstējamas. “BALTA” uzskata, ka prevencijā būtiskākā loma ir bērnu vecākiem, kuriem ne tikai jāizglīto atvases, bet nereti arī pašiem jāatsvaidzina savas zināšanas. Testa rezultāti liecina – vien 23% vecāku zina, ka stumt velosipēdu vai mopēdu ir atļauts pa abām ceļa pusēm ar noteikumu, ka cilvēks neatrodas uz brauktuves un netraucē satiksmei. Un tikai nepilnas divas trešdaļas prastu saviem bērniem izskaidrot, kā pareizi jāšķērso brauktuve ar skrituļslidām vai velosipēdu, proti, tam paredzētajā vietā un ar ātrumu, kādā iet gājēji, netraucoties vēja spārniem.
Pamatojoties uz Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas (CSDD) informāciju, aizvadītajā gadā gāja bojā 6, bet tika ievainoti 389 bērni vecumā līdz 14 gadiem. Analizējot sīkāk – dzīvību zaudēja 3 pasažieri (6-14 gadu vecumposmā) un 3 gājēji tādā pašā vecumposmā, savukārt ievainojumus guva 132 vieglo transportlīdzekļu pasažieri, 114 velosipēdu vai skrejriteņu braucēji (iespējams, arī pasažieri), 99 gājēji un 20 mopēdu, motociklu, kvadraciklu vadītāji vai pasažieri.
Salīdzinot 2019. gadu, samazinās ievainoto gājēju un pasažieru, kā arī ievainoto bērnu (vecumā līdz 6 gadiem) skaits , taču pieaug ievainoto velosipēdistu (skrejriteņu vadītāju) skaits.
Vecāku un bērnu kopdarbs
BALTA norāda – ir ļoti būtiski, ka paši vecāki izprot ceļu satiksmes noteikumus un rūpīgi tos izrunā ar savām atvasēm. Šādai sarunai vajadzētu iekļaut diskusiju par pareizu ielu šķērsošanu gan pie regulējamas, gan neregulējamas gājēju pārejas, kā arī drošību un piesardzību, pārvietojoties ar velosipēdu, skrituļdēli, skrituļslidām vai skrejriteni. Tāpat jāatceras, ka bērnus līdz 7 gadu vecumam nedrīkst atstāt bez pieaugušo uzraudzības, savukārt bērni no 7 līdz 16 gadu vecumam bez vecāku vai citu pilngadīgu personu klātbūtnes var uzturēties publiskās vietās no plkst. 6.00 līdz 22.00.
CSDD atgādina, ka vecāku piemērs rīcībai un uzvedībai ceļu satiksmē ir pati labakā skola bērnam, kurš sadzīves lietās vispirms balstīsies uz tiem norādījumiem un ieteikumiem, kurus viņam ir mācījis tētis vai mamma. Izglītības iestādēs apgūtās ziņāšanas noder vien kā apstiprinājums un papildinājums ģimenē apgūtajam par to, kā notiek procesi ceļu satiksmē. CSDD portālā www.berniem.csdd.lv ir pieejami dažādi materiāli, kas var noderēt kā mācību bāze vecāku un bērnu sarunai par satiksmes drošības jautājumiem. Pēcāk izlasītais vai redzētais jāsasaista ar konkrētām situācijām uz ielas. Bet pirms sarunas uzsākšanas ar bērnu par to, kas redzams uz ielas, vecākam vajadzētu notupties un palūkoties uz ielu ar atvases acīm. Tā noteikti būs saturīgāka saruna, ja bērns un vecāks redzēs ielu vienādi un runās par lietām, kuras redz līdzīgi.
Bērni portālā www.berniem.csdd.lv var atrast arī interesantas spēles, mācību literatūru un video, kuros apgūstami pamatnosacījumi gājējiem, kā arī velosipēdu vai mopēdu vadītājiem.